Direktlänk till inlägg 14 april 2015

ORDSPRÅKSBOKEN. 5.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 april 2015 07:51

VARNING FÖR DEN FRÄMMANDE KVINNA.

Ordspråksboken.  5:1-2.

1.  "Min son, hör på min vishet och lyssna till min insikt".

2.  "Så att du vinnlägger dig om klokhet och kunskap

får prägla dina ord".

Min son; mitt folk låt lyhördheten få vara er ledstjärna; till min insikt.

Eftertänksamheten, klokheten och gudomens kunskap;

får återspegla din muns tal.

Ordspråksboken. 5:3-4.

3.  "Den främmandes läppar är söta som honung, lenare än olja hennes tunga".

Ordspråksboken.  2:16.

16.  "Hon skall rädda dig från den främmande kvinnan, från henne som talar så förföriskt".

Främmande kvinnas läppar; kan liknas vid honungens sötma;

smaklig för gommens sinnerliga njutning.

Vishetens klokhet; ditt beskydd mot hennes förföriska tunga.

4.  "Men till slut blir hon bitter som malört, vass som ett tveeggat svärd".

Predikaren. 7:27b.

27b.  "Bittrare än döden är kvinnan, hon är en snara, hennes hjärta är ett nät, hennes armar är bojor". 

Hennes läppars tal bitter och plågsam som malört.

Hennes tungas tal kan liknas vid ett vasst tveeeggat svärd.

Tveeggat svärdet i hennes muns tal; sårar, sargar och ger en kännbar smärta i männskors själsliv.  

Hon är en snara av listighet och falskhet.

Ordspråksboken. 5:5-6.

5.  "Hennes vandring går mot döden, ner till dödsriket

för hennes steg".    

6.  "Hon ger inte akt på på livets väg, hon märker inte

att hon går vilse".

Hennes andliga förblindelse; vilseleder henne ifrån livets väg.

Ordspråksboken.  5:7-14.

7.  "Hör därför på mig, mina barn, och följ alltid mina ord".

Mina barn, låt lydnadens lyhördhet; belysa er invärtes människa; ty då kan ni följa mina budord.

8.  "Håll dig långt ifrån henne, närma dig inte hennes dörr".

Låt dig inte lockas av hennes vänskap!!

9.  "Annars får du ge din kraft åt andra och dina år åt en hård husbonde".

Låter du dig lockas av hennes vänskap; blir din tid för henne; en tidstjuv och energitjuv.

10.  "Främlingar drar nytta av din styrka och du får slita i en annans hus".

11.  "Du stönar när slutet kommer, när din kropp tynar bort".

Ge inte din tid; åt det som inte ger dig någonting tillbaks.

Främlingar utnyttjar din tid och livsenergi; utan någon belöning. 

12.  "Varför avskydde jag fostran och föraktade tillrättavisning"?

13.  "Varför hörde jag inte på mina lärare utan slog dövörat till för deras ord".?

14.  "Snart befann jag mig i stort elände inför den samlade menigheten".

Olydnadens o-hörsamhet; förkastar och avskyr all andlig tillrättavisning och fostran i dygderna.

Jag erkänner min o-hörsamhet mot mina lärare;  jag lyssnade inte till deras ord.

Ordspråksboken.  5:15-17.

15.  "Drick vatten ur din egen brunn, friskt vatten ur din egen källa".

16.  "Skall dina källflöden rinna ut på gatan och stömma ut över torget?".

17.  "Nej, de skall tillhöra dig ensam, dela dem inte med andra"!

Min son, mitt folk; drick själva utifrån ditt hjärtats förvarings - brunn av insiktens och vishetens inre källa.

Dina källflöden; låt dem inte förspillas på människors

o-hörsamhet.  

Ordspråksboken.  5:18-20.

18.  "Må din källa vara välsignad. Gläds åt din ungdoms hustru".

19.  "Den älskliga hinden, den vackra gasellen.

Må hennes bröst alltd vara din lust, hennes kärlek alltid berusa dig".

Bevara och begrunda insikten och visheten i ditt hjärtat.

Dess ömhet, omsorg och värme kan liknas vid din ungdoms hustrus livsstil, livskvalite och livsföring.

20.  "Varför skulle du berusas av en annan kvinna och famna en främmande, min son?"

Jesus Syraks bok.  9:8.

8.  "Vänd bort blicken från en välskapt kvinna, se inte närgånget på en annans vackra hustru.

Av kvinnlig skönhet har många förförts, den kommer lidelsen att flamma upp som eld".

Ordspråksboken.  5:21-23.

21.  "Herren ser var människan går, han ger akt på alla hennes steg".

Ordspråksboken. 15:3.

3.  "Herrens blick når överallt, den följer onda och goda".

Jesaja. Bok.  32:19b.

19b. "Du vakar över allt vad människorna företar sig, och du vedergäller var och en efter hans gärningar och efter vad hans handlingar förtjänar".

22.  "Den onde fångas av sina egna brott och fastnar i sina synders snara".

23.  "Han dör för att han försmådde fostran och berusades av sin stora dårskap".

Den ondskefulle gör sig själv en björn-tjänst.

Han blir själv fångad av laglöshetens närvaro i sitt hjärta.

Dårens o-kunnighet blir honom till en snara.






  

  

 



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards