Direktlänk till inlägg 13 april 2015

ORDSPRÅKSBOKEN. 4. A.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 13 april 2015 06:40

MANING TILL VISHET. A.

Ordspråksboken. 4:1-3.

1.  "Hör er fars förmaningar, barn, lyssna och kom till

insikt".

2.  "God är den lärdom jag ger er, glöm inte min undervisning".

3.  "När jag själv var ett barn hos min far, en liten pojke, min mors ende son".

Ni barn, lyssnar på vishetens förmaningar.

Lyssnande bjuder in insiktens rikedomar: i ert tankeliv, hjärtan och tal.  

Jag vill ge er god lärdom och erfarenhet; låt inte glömskan göra er o-hörsamma för min undervisning.

Ordspråksboken. 4:4-5.

4.  "Lärde han mig: Håll fast vid mina ord, följ mina bud så får du leva".

Lydnadens välsignade löften ges till dem som ståndaktigt följer hans budord; då får du leva. 

5.  "Förvärva vishet, förvärva insikt, glöm aldrig vad jag har sagt och vik inte av från det".

Sök vishetens och insiktens outgrundliga källor.

Låt inte o-hörsamheten styra ditt hjärta; vik inte ifrån dess rikedomar av gudomens välsignelser.

Ordspråksboken. 4:6.

6.  "Överge inte visheten, hon skall bevara dig, älska henne, hon skall skydda dig".

Hörsamma visheten; hon vill bevara din ingång och utgång från allt ont.  "Älska henne av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd och din nästa som dig själv". Luk. 10:27.

Salomos Vishet. 6:12-13.

12.  "Strålande och oförgänglig är visheten.

Hon är lätt att se för dem som älskar henne, man finner henne om man bara vill söka".

13.  "Längtar man efter henne ger hon sig till känna".

Salomos Vishet.  7:8-9.

8.  "Jag valde visheten framför spiror och  troner och höll rikedom för intet i jämförelse med henne".

9.  "Inte ens den dyrbaraste ädelsten satte jag lika högt, bredvid henne blir allt guld till värdelös sand och silvret räknas som smuts på marken".

En beskrivning i jämförelse med visheten till de skapade tingens värde.  

Ordspråksboken. 4:7-9.

7.  "Vishet är viktigast, förvärva vishet, ge allt du äger för att förvärva insikt".

Vishetens fullhet; sök den!!! 

Att äga den är mera värt än all jordisk ära och rikedom.

8.  "Håll henne högt, så upphöjer hon dig, omfamna henne, så ger hon dig ära".

9.  "Hon skall kröna dig med sin sköna krans, skänka dig en ståtlig krona". 

Värdesätt hennes fullhet och omfamna hennes närvaro.

Löften ges till dem;

1.  Hon skall upphöja ditt liv.  

2.  Hon skall göra ditt liv ärefyllt.

3.  Hon skall kröna dig med sin sköna krans runt din ödmjuka hals.

4.  Hon skall skänka dig en ståtlig krona på ditt saktmodiga huvud.


       






 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards