Alla inlägg den 10 januari 2015

Av Jan-Owe Ahlstrand - 10 januari 2015 11:44

HELIGA BIRGITTAS UPPENBARELSER UR

 

       UPPENBARELSENS TREDJE BOK.

 

KAPITEL. 35.

 

ETT ENDA HJÄRTA.

 

Maria talade: 

 


       "Min dotter, betrakta min Sons lidande!

Hans lemmar var för mig som mina egna lemmar

       och som mitt eget hjärta. 

Ty liksom andra barn brukar vara i sin moders inre,

      så var han i mig.  Men han blev avlad genom den gudomliga hängivenhetens brinnande kärlek,

          andra genom köttets lusta. 

Därför säger Johannes, hans kusin, med rätta;

        "Ordet blev kött". Ty genom kärleken kom han och var han i mig. 

           Det var Ordet och kärleken som lade honom i mig.

        När han således föddes av mig, kände jag att det var som om hälften av mitt hjärta föddes

     och gick ut ur mig.

Och då han led, kände jag att det var som om mitt           eget hjärta led. 

Ty om något till hälften är utanför och till hälften

         innanför och det som är utanför blir stungit, känner även det som är innanför samma smärta.

           Så är det med mig: när min Son blev gisslad och stungen var det som om mitt eget hjärta blev           gisslat och stunget.   

Av Jan-Owe Ahlstrand - 10 januari 2015 09:05

VISHET I DET DAGLIGA LIVET.

Ordspråksboken. 6:1-2.

1.  Min son, om du har gått i borgen för en vän och gett ditt handslag åt en främling".

2.  "Då är du snärjd av dina egna ord, fångad av vad du själv har sagt".

Givet handslag åt en främling; kan ses som en snärjd tungas tal; löftesbunden till vad man själv sagt.

Tungans bundenhet till vad som sagt; är o-återkalligt.

Bevakad tunga tänker först; innan den talar.

Ordspråksboken. 6:3-5.

3.  "Gör så här, min son, befria dig när du har råkat i en annans våld: skynda i väg och bestorma honom".

4.  "Unna dig ingen sömn, ge dig inte någon ro".

5.  "Rädda dig som gasellen undan jägaren, fågeln ur fångelfängarens snara".?

Min son, jag vill vara din rådgivare; låt min vishet leda dig, i ditt vardagliga liv.  Befria dig från främlingars o-kunniga handslag; ge inga ohållbara löften; som du inte kan uppfylla.

Låt inte sömnaktigheten och latenheten styra din lyhörda vaksamhet.

Rädda dig själv ifrån dem; likt en springande gasell undan jägaren.   

Ordspråksboken. 6:6-8.

6.  "Gå till myran, du late, se ur hon gör och bli vis.

Låt den flitiga och idoga myra; vara en god förebild för ditt handlande; mot lathetens och försumlighetens snara och träldomsok.

De kan förblinda ditt sinnelag och hjärta.
Myrans visa idoghet; kan förändra en människas livsstil, livskvalite och livsföring.

7.  "Hon har ingen härskare över sig, ingen fogde eller furste".

Hon känner en frihet i sitt handlande; hon känner inget dominant styre över sitt liv.

Där härskare, fogde-styrda individer och furstar finns; där råder träldomsokets slaveri.

8.  "Ändå skaffar hon föda om sommaren, samlar sin mat vid skördetiden".

Myrans liv är en god förebild på ett väl-planerat och ordningsamt liv.

Hon undviker alla tidsjuvar och energitjuvar.

Ordspråksboken. 6:9-11.
9.  "Hur länge skall du ligga, du late, när skall du vakna och stiga upp?

10.  "Sov lite till, slumra lite till, vila lite till med armarna i kors".

11.  "Och fattigdomen är över dig som en rånare, armodet som en beväpnad man".

Du late, som villigt lyssnar på lathetens vilja.

Vakna upp ur din lathet och bekvämlighet!!!

De bestjäler dig på tiden och all din livs-energi.

Den belöning; de dig ger är idel tomhet och fåfänglighet.

Den lates vila med armar i kors; tillåter fattigdomen styra hans liv.

Fattigdomen kan liknas vid en beväpnad rånare; som stjäler det som inte tillhör honom själv.

Ordspråksboken. 6:12-14.

12.  "En ond människa, en illsinnad man, talar med kluven tunga".

13.  "Blinkar med ögonen, skrapar med foten, gör tecken med fingrarna".

14.  "Han är falsk i sinnet, smider ränker och vållar ständigt  tvister".

Kluven tunga talar dubbla budskap; beblandar ett tal av lögner och sanning.

Aposteln Matteus säger oss att man inte kan tjäna två herrar.

En ondskefull människa med o-trovärdiga blickar.

Låter sina fötter, utföra onda gärningar.

Ger falska och förvirrade tecken med sina fingrar. 

Ett falsk sinnelag; tänker ut onda planer.

En falsk tunga vållar ständiga tvister och ordstrider. 

Ordspråksboken. 6:15.

15.  "Därför skall olyckan överraska honom, han krossas plötsligt och ohjälpligt".

En ond människas; onda gärningars sådd skördar; olycka över honom.

Han blir krossad och fördärvad utifrån sina egna gärningar.

Ordspråksboken. 6:16-19.

16.  "Sex ting är det som Herren hatar, sju är det han avskyr".

17.  "Stolta ögon, falsk tunga, händer som utgjuter oskyldigt blod".

18.  "Ett hjärta som smider till allt som är ont".

19.  "Menedaren som vittnar falskt och den som vållar tvist mellan bröder". 

Stolta ögon; stolthetens trogna tjänare.

Falsk tunga; o-trovärdighetens tunga.

Händer som utgjuter oskyldigt blod; likt Kain som med syndens avundsjuka dräpte sin broder Abel.

Ett falsk hjärta som planerar; att i lydnad utföra ondskefullhetens vilja.  

Falskhetens tjänare; tjänar med falskhetens tunga.

Tvisthetens och trätornas tjänare vållar ordstrider mellan bröder.

Ordspråksboken. 16:30a.

30a.  "Kisande ögon vittnar om lömska planer".

Kung Salomos ordspråk varnar oss för kisande ögons lömska planer.

Jesus Syraks bok. 27:22a.

22a.  "En man som blinkar med ögonen har ont i sinnet".

Blinkande ögon bevittnar ett ondskefullt sinnelag.

Vars sinnelag ej känner till gemenskapen med ringheten, litenheten och ödmjukhetens närvaro.



 





 



 



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards