Alla inlägg den 31 december 2014

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 december 2014 14:16

VARNING FÖR DEN FRÄMMANDE KVINNAN.

Ordspråksboken. 5:1-4.

1.  "Min son, hör på min vishet och lyssna till min insikt".

2.  "Så att du vinnlägger dig om klokhet och kunskap får prägla dina ord".

Min son, jag är din fader och skapare; låt hörsamheten råda i ditt liv; hör på min vishets och insikts lärdom och erfarenhet.

Din lydnad till att höra och lyssna på treenighetens klokhet och kunskap; kommer då att påverka dina ord. 

3.  "Den främmandes läppar är söta som honung, lenare än olja hennes tung".

4.  "Men till slut blir hon bitter som malört, vass som ett teveegat svärd".

Främmandes förföriska läppar; kan till en början liknas vid honungens sötma.  Hennes tungas lenhet kan liknas vid oljans lenhet.  Hennes ord vilseleder människors hjärtan.  

Predikaren. 7:27.

27.  "Detta har jag funnit; bittrare än döden är kvinna, hon är en snara, hennes hjärta är ett nät, hennes armar är bojor.

Den som behagar Gud kommer undan, men syndaren blir hennes fånge".

Marlörtens smak kan vara bitter och plågsam; vars bild kan ses ifrån främmandes läppars tal.

Dess verkan blir bitter och plågsam för de som hör den främmandes lena och förföriska ord.

Ordspråksboken. 5:5-11.

5.  "Hennes vandring går mot döden, ner till dödsriket för hennes stig".

6.  "Hon ger inte akt på livets väg, hon märker inte att hon går vilse".

Hennes andliga förblindelse för hennes steg mot döden.

I sin o-vaksamhet; viker hon av ifrån livets väg.

7.  "Hör därför på mig, mina barn, och följ alltid mina ord".

Mitt folk, lyssna på mig, och tillåt mina ord vara livets ledstjärna.

Psalm. 119:105.

105.  "Ditt ord är en lykta för min fot, ett ljus på min stig".

Guds ordet belyser vår jordiska vandring.

8.  "Håll dig långt ifrån henne, närma dig inte hennes dörr".

Umgås inte med henne! Gör dig inte delaktig av hennes onda gärningar.

9.  "Annars får du ge din kraft åt andra och dina år åt en hård husbonde".

10.  "Främlingar drar nytta av din styrka, och du får slita i en annans hus".

11.  "Du stönar när slutet kommer, när din kropp tynar bort".

Har du din samhörighet och gemenskap med henne; då får du förslösa ditt livs bästa år; bildligt talat åt en hårdhjärtad husbonde.

Främlingar och en hårdhjärtad husbonde; kan liknas vid energitjuvar och tidstjuvar.     

Ordspråksboken. 5:12-1

12.  "Varför avskydde jag fostran och föraktade tillrättavisning?

13.  "Varför hörde jag inte på min lärare utan slog dövörat till för deras ord"?

14.  "Snart befann jag mig i stort elände inför den samlade menigheten".

Ett ångestfyllt hjärta säger; jag tillät inte fostran och tillrättavisningen att forma min livsstil och livsföring.

Jag lyssnade på o-hörsamheten; när min lärares ord tillrättavisade mig.

Min o-lydnad gav mig ett stort elände inför en samlad menighet.

Ordspråksboken. 5:15-1

15.  "Drick vatten ur din egen brunn, friskt hjärta ur din egen källa".

Låt ditt eget dricksvatten; utifrån hjärtats förvarings-brunn;

består av visheten och insikten. 

16.  "Skall dina källflöden rinna ut på gatan och strömma ut över torget"?

17.  "Nej, de skall tillhöra dig ensam, dela dem inte med andra"!

18a.  "Må din källa vara välsignad".

Matteus. 7:6.

6.  "Ge inte det som är heligt åt hundarna, och kasta inte era pärlor åt svinen; de trampar på dem och vänder sig om sliter sönder er".  

Låt inte vishetens och insiktens källflöden; kastas ut som pärlor åt svinen; som inte värdesätter dess värde; när de förtrampar dem under sina orena fötter. 

Ordspråksboken. 18b-20.

18b.  "Gläds åt din ungdoms hustru".

19.  "Den älskliga hinden, den vackra gasallen.

Må hennes bröst alltid vara din lust, hennes kärlek alltid berusa dig".

Gläds åt din ungdoms hustrus emotinella rikedomar; av henne mjukhet, finhet och skönhet. 

Låt hennes kvinnlighet berusa dig.

Hennes ömhet, värme och omsorg; och moderskärleken till sina barn; vara din lust.

20.  "Varför skulle du berusas av en annan kvinna och famna en främmande, min son"?

Jesus Syraks bok. 9:8.

8.  "Vänd bort blicken från en välskapt kvinna, se inte närgånget på en annans vackra hustru".

Av kvinnlig skönhet har många förförts, den kommer lidelsen att flamma upp som eld".

Ordspråksboken. 5:21-2

21.  "Herren ser var människan går, han ger akt på alla hennes stig".

22.  "Den ondes fångas av sina egna brott och fastnar i sina synders snara".

23.  "Han dör för att han försmådde fostran och berusades av sin stora dårskap". 

Hans Majestäts allvetandes ögon beskådar allt; vad människan gör.

Den ondskefulles egna brott snärjer hans hjärta och sinne.

Hans o-hörsamhet mot den andliga fostran; för honom in i döden.  Han blev berusad av sin egen okunnighet.





 





Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25 26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards