Direktlänk till inlägg 14 december 2014

VISHETEN TALAR.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 14 december 2014 08:06

VISHETEN TALAR.

Ordspråksboken. 1:20.

20.  "Visheten ropar högt på gatan, på torget ljuder hennes röst".

Visheten gör sig tillgänglig för mänskligheten; i vad den ropar och säger.

Ordspråksboken. 8:4-7.

4.  "Människor, jag ropar till er, jag vänder mig till alla och envar".

5.  "Ni oerfarna, förvärva klokhet!  Ni dåraktiga, förvärva förstånd"!

6.  "Lyssna, ty det jag säger är rätt, sanna ord kommer över mina läppar".

7.  "Min mun säger sanningen, mina läppar skyr det onda".

Vishetens nådefullhet och barmhärtighet vänder sig helhjärtat till skapelsens krona; människan, utmanar henne till att lyssna i lydnad till hennes förmanande röst.

I vad hon säger; ni oerfarna; ni saknar all andlig klokhet!

Ni dåraktiga; ni lever i o-kunnighet; sök och längta efter ett andligt förstånd.

Låt hörbarheten vidga era hjärtats inre öron; ty allt vad jag vill säga er är rätt i all sanning.

På treenighetens läppar finns ord av sanningen.

Min mun av andlig insikt och klokhet säger sanningen; mina andliga läppar av klokhet och vishet avskyr all ondskefullhet.   

Ordspråksboken. 9:3-6.

3.  "Hon har sänt ut sina tjänsteflickor att ropa från höjderna i staden":

4.  "Du som är o-kunnig  --- kom!" 

Till de o-förståndiga säger hon":

5.  "Kom! Ät mitt bröd och drick vinet jag blandat".

6.  "Överge enfalden så så får ni leva, följ förståndets väg".

Ni, o-kunniga; Kom! Ät mitt bröd drick mitt vin.

Kärleksaposteln Johannes talar i sitt evangelium ät av mitt kött och drick av mitt blod; en bild på Eukarstin; Herrens heliga måltid på övre salen innan Jesu lidande på korset och och hans uppståndelse från de döda.

I sitt inbjudande säger visheten oss överge era enfaldiga egenkära vägar; följ förståndets väg.

Ordspråksboken. 1:21-23.

21.  "Mitt i larmet ropar hon, i stadens portar tar hon till orda".

22.  "Hur länge, ni o-kunniga, skall ni älska o-kunnigheten, hur länge skall smädarna njuta av att smäda och dårarna hata kunskap?".

Vishetens röst låter sig höras i stadens portar.

Ni, o-kunniga; vänd om ifrån er o-kunnighet; lyssna inte på

o-kunnigheten.  

Ni, smädare och dårar som hånar, förtalar och föraktar all sanning;

hur länge ska ni hata visheten, insikten och klokheten.

23.  "Vänd om och lyd mina tillrättavisningar!

Jag skall visa er min vilja och låta er höra mina ord".

Visheten tillrättavisar smädarna och de o-kunniga; till en sann omvändelse; sluta upp med att lyda o-kunnigheten.

Min vilja är att ni ska lyssna på min insikt och klokhet.

Mina ord kan förändra er livsstil, livskvalite och livsföring.

Ordspråksboken. 1:24-25.

24.  "Jag ropade och ni vägrade lyssna, jag varnade och ni brydde er inte om det".

Jesaja bok. 65:12b.

12b.  "Ty jag kallade men ni svarade inte, jag talade men ni lyssnade inte, ni gjorde det som var ont i mina ögon, valde det som misshagade mig".

Jag kallade i min faders-kärlek på er, ni besvarade inte mig.

Ni, lyssnade i o-lydnad; ni valde istället att göra det onda inför mina ögon; ty det missbehagade mitt faders-hjärta.  

25.  "Ni trotsade alla mina råd och ville inte veta av mina tillrättavisningar".

Ni var o-lydiga mot alla mina råd; ni, lyssnade på o-lydnaden istället för att lydnad lyssna på mina tillrättavisningar.

Vandringen i lydnaden ger människan en trygghets-känsla, samhörighet och gemenskap i dess närvaro. 

Ordspråksboken. 1:26-27.

26.  "Därför skall jag skratta när olyckan drabbar er, jag skall hånle när det fasansfulla kommer".

Er o-lydnad; kommer att drabba er själva.

O-lydnaden ger mänskligheten förvirring, o-trygghet, övergivenhet och modlöshet.

Psalm. 37:13.

13.  "Herren ler åt dem, han ser att deras stund kommer".

27.  "När det fasanfulla kommer över er som ett o-väder och olyckan som en storm, när nöd och ångest drabbar er".

Romarbrevet. 2:6-8.

6.  "Han skall löna var och en efter hans gärningar".

7.  "Evigt liv åt dem som uthålligt gör det goda och söker härlighet, ära och o-förgänglighet".

8.  "Men vrede och straff över dem som i självhävdelse vänder ryggen åt sanningen och följer orätten".

O-lydnadens vedergällning, kan liknas vid ett o-väder och olyckan som en storm. O-vädret och stormen kan ge en förödande förstörelse; när all nöd och ångest kommer över era liv.

Apostlafursten Paulus säger till församligen i Rom; var och en bli belönad efter sina gärningar, antingen de är goda eller onda.

Ordspråksboken. 1:28.

28.  "Då skall de ropa till mig utan att få svar, de skall söka mig utan att finna mig".

Er o-lydnad gör att jag inte hör er.

Mika bok. 3:4.

4.  "En dag skall de ropa till Herren, men han skall inte svara dem, då skall han dölja sitt ansikte för dem för deras onda gärningars skull".

O-lynadens domsord kommer över folkets ledare och nation.

Sakarja bok. 7:13-14.

13.  "De ville inte höra då han ropade, och därför sade han:

"Då vill inte jag heller höra när de ropar".

14.  "Jag låter dem virvla med vinden, bort till folk som de inte känner".  Landet lades öde bakom dem,ingen färdades där.  Så gjorde de det ljuvliga landet till en ödemark". 

Jag handlar precis på samma sätt mot dem; som de gör mot mig. Deras o-hörsamheten lyssnade inte på hans förmaningsrop.

Deras o-lydnad förändrade hans viljas beslut; att inte hörsamma deras rop på hjälp. 

Han tillät dem i deras egna o-lydnad att drivas omkring som en virvel-vind; till ett främmande folk.  

Deras land som varit ett ljuvligt land; förvandlades till ett land av ödemark.

Ordspråksboken. 1:29-30.

29.  "De försmådde kunskap och avvisade gudsfruktan".

30.  "De ville inte veta av mina råd utan föraktade mina tillrättavisningar".

De avvisade all gudsfruktan i det att de inte vill lyda och följa budord. Förkastade och föraktade alla mina tillrättavisningar.

Ordspråksboken. 1:31-33.

31.   "Därför får de äta sina gärningars frukt, de skall mättas av sina onda planer".

32.  "Ty avfallet kostar de o-kunniga livet, och dårens sorglöshet blir hans död".

33.  "Men den som lyssnar till mig bor trygg och behöver inte frukta något ont".

De o-kunnigas avfall kostar dem livet.

Dåren som lever i o-kunnighet från sanningen; gör att hans liv blir sorglöst.

Hörsamheten inför Hans Majestäts tillrättavisningar och råd,

gör livet tryggt och innehållsrikt.




   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25 26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards