Alla inlägg den 5 juli 2014

Av Jan-Owe Ahlstrand - 5 juli 2014 10:50

ATT SÖKA VISHETEN.

Salomos Vishet. 6:12-14:

12.    "Strålande och oförgänglig är visheten.

Hon är lätt att se för dem som älskar henne, man finner henne om man bara vill söka".

Människans grundvilja är att vilja söka henne; eftersom hon inte bryr sig om Gud; har hon försummat att söka visheten.

Ödmjuka och milda hjärtan; har en djup villighet i sitt sökande efter vishetens o-förgänglighet och fullkomlighet.

kärleken till henne öppnar mänsklighetens inre ögon; för hennes verklighet.

Ordspråksboken. 8:17:

17.   "Jag älskar dem som älskar mig, och de som söker

mig skall finna mig".

Den förenade kärleken till visheten; kan liknas vid bruden och brudgummens kärlek till varandra.

Sökandet efter visheten; ger en djupare gemenskap med

vishetens närvaro. 

13.   "Längtar man efter henne ger hon sig först till känna.

14.   "Den som söker henne om morgonen få kort väg,

ty han finner henne sittande vid husets portar".  

Längtande människors-hjärtan; öppnar upp för en gemenskap med vishetens anda och kännedom.

Söks visheten om morgonen; då finns hon vid stadens och husets portar.    

Hon är ett beskydd mot gudlöshetens ondskefulla planer.

Jesus Syraks bok. 4:12: 

12.  "Att älska henne är att älska livet, rik på lycka blir

den som vaknar tidigt för hennes skull".

Att inte älska visheten, är att inte älska sitt liv.

Vakna på morgonen och inte älska henne; är att vara olycklig, missmodig, modfälld och övergiven.

Salomos Vishet.  6:15-18.

15.  "Att ha henne i tankarna är den högsta klokhet, och den

som ligger vaken för hennes skull är snart utan bekymmer".

Tänka på visheten dag och natt i sina tankar; ger en högre klokhet.

Ligga vaken och meditera över hennes outgrundliga och oförgängliga vishet och klokhet; är en livets lösning på mänsklighetens bekymmer.

16.   "Hon går själv omkring och söker upp dem som är henne värdiga.

Vänligt visar hon sig för dem var de än går, hon möter dem

närhelst de tänker på henne".

Människohjärtat som tänker på henne dag och natt; har en värdighet inför henne.

Hennes vänlighet visar sig för dem som söker hennes närvaro.

Hon möter deras behov, närhelst de tänker på henne.   

17.   "Visheten börjar när man uppriktigt längtar efter fostran".

18.   "Att söka fostran är att älska henne, att älska henne

är att följa hennes lagar, att hålla lagen är att

försäkra sig om odödligheten". 

Tillåts en vishetens fostran av våra hjärtan; blir vi delaktiga av vishetens och klokhetens fullkomligheter.

Ödmjukheten och litenheten öppnar upp våra frånvända hjärtan av högmod och egoism.

Söka vishetens fostran är att älska hennes närvaro.

Älska henne är att i lydnad följa hennes lagar.

I lydnad till hennes lagar; är att försäkra sig om odödligheten.

Ordspråksboken. 4:7.

7.   "Visheten är viktigast, förvärva insikt, ge allt du äger

för att förvärva insikt".

Visheten är livets ledstjärna.

Den är lösningen på mänsklighetens lidande.

Söka visheten är att förvärva insiktens lärdom och erfarenhet.

Vårt liv är det offer vi kan ge, för att förvärva insikten.

Jesus Syraks bok. 2:15.

15.  "De som fruktar Herren bryter inte mot hans bud,

de som älskar honom håller sig till hans vägar".

Kolosserbrevet. 1:3.

3.   "I honom finns vishetens och kunskapens alla skatter

gömda".

Guds hemlighet är Kristus, vår fasta klippa.

Frukta Herrens bud är att i lydnad älska han vishet och kunskap som finns fördolda i treenigheten.

Salomos vishet. 8:16-17.

16.  "När jag kommer hem skall jag vila ut hos henne,

ty i umgänget med henne finns ingen bitterhet.

Att leva med henne vållar ingen smärta utan ger bara lust och glädje.

17.  "När nu mina tankar rörde sig kring detta och jag begrundade för mig själv att odödlighet kommer av släktskap med visheten".

I evighetens boningar; får jag en evig vila i hennes närvaro.

I hennes gemenskap finns ingen bitterhet.

Livet i hennes närvaro ger ingen smärta; den ger oss en glädje och inre frid i våra hjärtan och sinnen. 

När mina tankar vidrörs av vishetens närvaro; och dess odödliga släktskap; du fylls vår ande, själ och kropp av vishetens odödliga närvaro.

Salomos Vishet. 6:19.

19.   "Och odödligheten ställer människan nära Gud".

Vishetens odödlighets välsignelser ställer människan inför Guds mäjestäts heliga närvaro. 

Salomos Vishet. 6:20-21.

20.  "Så leder längtan efter vishet till kunglig rang.

21.  "Om ni gläder er åt troner och spiror, ni folkens härskare, så håll visheten i ära; då får ni vara kungar i evighet".

Ni, folkens härskare, lyssna i all ödmjukhet till att hålla visheten i all ära; då får ni vara kungar i all evighet.

Salomos Vishet.  6:22.

22.  "Vad visheten är och hur hon blev till skall jag låta er veta.

Jag skall inte dölja några hemligheter för er utan följa hennes spår från allra första början.

Jag skall öppet lägga fram kunskapen om henne och aldrig

och aldrig vika av från sanningens väg".

En sann efterföljelse i vishetens spår, öppnar upp våra sinnen och hjärtan för hennes fördolda hemligheter.

Kunskapen från hennes fördolda hemligheter; gör att mänsklighetens hjärtan och sinnen inte viker av från sanningens väg.

Salomos Vishet. 6:23-24.

23.  "Med den tärande missunnsamheten skall jag inte slå följe ---- den har ingenting gemensamt med visheten".

Missunnsamheten har ingen vänskap med visheten och klokheten.

De har inte samma tanke och talesätt.

Missunnsamhetens förstörande och nedbrytande livsstil och livsföring; har sin gemenskap med all dårskap; som kan liknas vid en mänsklig o-kunnighet.

24.   "Nej, att många blir visa är världens räddning, och en klok konung är folkets väl.

En o-klok och ovis konung är folkets undergång.

O-visa och o-kloka människor är världens undergång.

Salomos Vishet. 7:13-14a.

13.   "Det jag lärde mig utan bak-tankar lär jag ut utan missunnsamhet. 

Jag behåller inte hennes rikedom för mig själv.

14a.  "Ty den är en skattkammare för människorna".

Vishetens kunskap av lärdom och erfarenhet; ger oss möjligheten att lära ut den utan all missunnsamhet; hennes rika skattkammare inför mänskligheten. 

Jesus Syraks Vishet. 10:3.

3.  "En kung utan fostran är folkets fördärv, men under

kloka regenter blomstrar staden".

En kung utan Vishetens fostran fördärvar folket och nationen.

Kloka regenter lever av Vishetens kunskaps lärdom och erfarenhet.

Salomos Vishet. 6:25.

25.  "Låt därför mina ord fostra er; det blir er till nytta".

Vishetens milda maningsrop till mänsklighetens härskare och folk;  Låt min fostran få forma era hjärtan och sinnen in i min fullkomliga vishet och insikt. 




 



  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards