Alla inlägg den 7 oktober 2013

Av Jan-Owe Ahlstrand - 7 oktober 2013 16:11

Vetlanda den 2013-10-22.

Tack för ditt brev.

1.    Karmels särskilda uppdrag eller sändning är att genom sitt liv och och sitt ord vittna om det inre livets mysterium och skärskilt bönelivet.   Teresa av Jesus säger att vi som bär Karmels skapular är kallade till bön och kontemplation.   Denna kallelse är vårt kännetecken.

Hon uppmanar oss att vara frimodiga och be Herren att Han ska ge oss sin nåd och visa oss vägen och stärka vår själ så att den kan gräva sig djupare för att finna den dolda skatten.

Sanningen är att skatten finns inom oss själva.   Lägger man till detta den skärskilda vörnad vi bör visa vår heliga Moder Maria så har vi där de viktigaste kännetecknen för vårt uppdrag i Kyrkan.

2.  Den osjälviska kärleken till andra växer som en frukt av det allt djupare bönelivet.

Den finner vägar att föra ut i världen vittnesbördet om Karmel.    

Se förordet till regeln, sista stycket.   Som sekularkarmelit skall vi vittna om sanningen som Gud har uppenbarat, om den heliga Treenigheten som bor i oss.   Det finns många osökta tillfällen i vilket vi kan bli Guds vittnen, en levande predikan på platser dit ingen präst kan nå.

3.  Jag kan inte riktigt inse vad det är som jag kommer att få efter döden som jag inte har redan i detta liv.

Jag skall få se Gud, det är sant!!

Men vad det beträffar att få var hos honom, så är jag det redan på jorden, och det helt och fullt:

sade Therese av Jesusbarnet.  ( 1873-1897 ).  kort före sin död!

"En enda droppe av kärlek är till mer nytta för världen, än alla andra verk sammanslagna;  påstår

Johannes av korset".

Janowe  av den helige Johannes, kärlekens apostel. 


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards