Alla inlägg den 8 juli 2013

Av Jan-Owe Ahlstrand - 8 juli 2013 09:32

                                                  




    GUDS LÅNGMODIGHET;  MOT OSS.

Profeten Jesaja berättar för oss om Guds långmodighet mot sitt folk som inte vill hörsamma hans närvaro och röst, när han söker dem, som ändå är hans Sons avbild, skapad av hans begynnelse-tanke att för alltid ha en evig gemenskap med treenigheten i all evighet.

Jesaja. 65:1:  "Jag hade svar åt dem som inte frågade mig, lät mig finnas av dem som inte sökte mig.

"Här är jag, här är jag!" sade jag till ett folk, som inte åkallade mitt namn"".

""""Gud som är allvetande och allsmäktig som har skapat människan till sin egen avbild ha en djup kunskap om hennes behov, eftersom människan föll i Edens lustgård lyssnade på lögnen istället för på sanningen som är nedlagd i treenigheten, föll människan med lögnens hjälp in i synd, överträdelser och missgärning, dess slutsats blir att hennes inre högmod, gör att hon söker andra källor, för att få svar på sina behov.  

Jesaja. 55:6:  "Sök Herren medan låter sig finnas, åkalla honom medan han är nära":

En uppmaning till att ha en sökande längtan efter Herrens närvaro, ty löftet är att han är närmare dig, än du tror att han är, medan tid finns för det. Åkalla du honom med ett ärligt hjärta, när han är dig nära; hans löfte till dig, du människo-barn jag är dig nära, med min eviga närvaro, för att alltid umgås med dig, mitt barn, min egen Sons avbild, skapade av min egna skapar-hand.

Romarbrevets författare skriver ned i sitt brev till församlingen i Rom, med att citera Profeten Jesaja ord:

Rom. 10:20-21:  "Och Jesaja går så långt att han säger: Jag blev funnen av dem som inte sökte efter mig, jag visade mig för dem som inte frågade efter mig.  Men om Israel säger han: Hela dagen har jag räckt ut mina händer mot ett olydigt och motspänstigt folk":

Ett folk, en nation som vill följa sin egna rådslut och viljor har ingen inre längtan och behov utav att rådfråga, sin skapare som ändå är allvetande och allsmäktig. Ett av de största hindren för att söka Herren är hennes högmodiga och stolta hjärta: som säger till hennes tankevärld; du kan klara av att göra dina egna beslut på egen hand, ty du är ett olydigt och motspändigt folk.

Jesaja. 65:2:  "Ständigt har jag räckt ut händerna mot ett tredskande folk, som vandrar den orätta vägen och följer sina egna planer".

I alla tiden sedan ni övergav mig, min heliga närvaro som ni mitt folk, valde att efter er egna fria vilja, att gå era egna vägar, har min långmodighet alltid sökt er.    Ni följer era egna tankar och viljor, istället för min eviga vilja och plan med era liv.

Jer. 7:24-25:   "Men de ville inte lyssna, inte höra på mig. Era fäder lydde sina onda och hårda hjärta. Från den dagen de lämnade Egypten ända till denna dag har de gått bakåt och inte framåt.  Gång på gång sände jag mina tjänare profeterna till dem".

Ett människo-hjärta som är ont och hårt ( ett stenhjärta ), saknar en längtan och vilja efter att söka Herrens närvaro. Hans profeter blev utav honom utsända med det goda budskapet; gör bot och bättring, men de hade inget behov, av denna botgörelse från sin synd, sina överträdelse och missgärning.

Jer. 11:7-8:   "Gång på gång, från den dag, jag förde era fäder ut ur Egypten och ända till denna dag, har jag varnat dem och sagt: Lyd mig!!..   Men de ville inte lyssna och hörde inte på mig; alla följde de sina onda och hårda hjärtan".

Profeten Jeremia som fick sin gudomliga profet-kallelse nedlagd i sin moders-liv; fick vara ett Guds språkrör till ett folk utav ett ont och hårt hjärta, som inte lyssnade på ödmjukhetens maningsrop;   Gör bot och bättring från era synder, överträdelser och missgärningar.

Olydnaden vill inte lyda.   Olydnaden vill alltid gå sina egna vägar och fullborda sina egna viljebeslut.

Jes. 65:3-5:   " Det folk som öppet kränker mig hela tiden. De förrättar offer i trädgärdar och tänder offereld tegelaltaren.  De håller till i gravkamrar och tillbringar natten på lönnliga platser, de äter fläsk och lagar soppa på orent kött.  De säger "Håll dig undan, rör mig inte, min helighet kan smitta!"

Sådana är som rök i min näsa, som en ständigt brinnande eld".

""När de inte vill söka min heliga närvaro, söker de av sina onda och hårda hjärtan, det som tillhör det skapade istället för min närvaro.   Deras olydnad och ständiga ovilja med att söka Herren, öppnar för deras andliga förblindhet, att söka det skapade.  

De söker upp mörka gravkamrar, eftersom deras hjärtan och tankevärld har blivit förmörkade av deras egna högmod och stolthet, ty de sökte inte; Guds närvaro och härlighet.

Mörka gravkamrar vittnar om evig död och förgängelse, istället för ett evigt liv och oförgänglighet.

De har sina viloplatser på lönnliga platser; vilket innebär att under nattens vila är lögnen deras ständiga informatons-källa.   De äter fläsk och lagar soppor; vilket leder fram till att leva i frosseri, alltså de har buken till sin Gud.    """"Deras Gud är buken och sin ära får de genom könet, dessa som bara tänker på det jordiska""".

Fil. 3:19b-c.    De säger i sina högmodiga och stolta hjärtan: "Håll dig på avstånd, du får inte vidröra mig, som vill leva sitt egna liv i frosseri och utsvävningar, med själv till egen ära.

Har man lögnen som sin informations-källa, börjar man tro att själva lögnen är sanningen.

Min egna helighet kan smitta dig, vidrör mig inte. 

Lögnen gör heligheten till en falsk helighet.  

Sådana är som rök i min näsa, som en ständigt brinnande eld.

Guds röst genom Profeten Jesaja säger oss; att sådana människor med detta levnadssätt, tankesätt och talesätt,

är som en rök i hans allsmäktiga näsa, han som vet allt och kan allt och de är en brinnande och förtärande eld, i hans heliga närvaro.

Jesaja. 65:6-7:  "Det står upptecknat inför mig, jag tiger inte förrän jag har vedergällt dem, för deras och deras fäders synder, säger Herren.

De tänder offereld på bergen och smädade mig på kullarna. Nu får de plikta för vad de gjort, vedergällningen skall drabba dem".

Alla era synder, överträdelser och missgärningar är upptecknade inför mitt heliga ansikte, ty jag kommer att vedergälla er efter era försyndelser, både när det gäller era och era fäders synder.

Det hebreiska ordet för upptecknade är "katab" vilket betyder rita, inrista, ingravera, uppteckna och            ( upp )skrivna.

Det hebreiska ordet för smäda är "harap" vilket betyder vara skarp ( mot ) håna och smäda.    

Med sina orättfärdiga gärningar hånade och smädade de Gud på bergen och kullarna, när de tillbad skapelsen och dess beläten, istället för skaparen.

2. Mos. 20:5:  "Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skull drabba barnen till intill tredje och fjärde led när man försmår mig".

Hosea. 4:13:  "Uppe på bergen offrar de, och på höjderna tänder de offereld under ekar och popplar och terebinter, som ger så skön skugga.

Så blir era döttrar horor, så begår era svärdöttrar äktenskapsbrott".

Dessa synder, överträdelser och missgärningar utför de under stora ekar, popplar och terebinter som ger dem en skön skugga. I denna sköna, svalkande och mörka skugga, försöker de att dölja sina synder, överträdelser och missgärningar inför hans heliga ansikte.   Lögnen talar alltid sitt klara språk, till deras tanke-värld, onda och hårda hjärtan.   Gud är ljus, ty inget är fördolt, för honom.

Kärlekens apostel den helige Johannes skriver:

Joh.3:19-20:  "Och detta är domen, att när ljuset kom in i världen, då älskade människorna mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar var onda.

Den som gör det onda avskyr ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas".


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards