Alla inlägg den 20 april 2013

Av Jan-Owe Ahlstrand - 20 april 2013 21:03

DEN TILLSLUTNA LUSTGÅRDEN.

Jag har redan sagt att Karmels trädgård inte känner några gränser, och ändå går jag omkrig i en trädgård som på alla sidor omges av en nästan sju meter hög mur!!  Denna fromidabla gränsmarkering tjänar effektivt sitt syta att garantera avskildhet för ett koncentrerat böneliv mitt i London. Den symboliserar också hjärtats tillslutna lustgård, som måste vårdas och hållas i stånd i varje människas liv om ett djupt inre liv skall kunna blomstra.

För den oskodda karmeliternunnan  utgör livet i sträng klausur det ekosystem där denna jämfrelsevis sällsynta kallelse bäst kommer till sin rätt.  Det har blivit desto mer nödvändigt i vår tid av allt snabbare tempo och tilltagande larm, vilket åstadkommit en "klimatförändring" som strider mot kontemplationens anda.

Däremot utgör klausuren inte ett reserverat för att skydda någon utrotningshotad människoart! Det finns nog av biologisk mångfald i Karmel för att antyda att karismen är tillräckligt robust för att kunna ta sig nya uttryck allteftersom förhållandena i omgivningen förändras. När vi nu fortsätter vidare in i det tredje millenniet, är en av de utmaningar som engagerar karmelitnunnorna just anpassningen av sekelgamla förhållningssätt så att de återspeglar utvecklingen i Kyrkans självföståelse och den motsvarande försjutningen i hur vi ser på vår egen plats i Kyrkan.  Karmel tillhör Kyrkan och människorna av IDAG. 

EN BÖRDIG TRÄDGÄRD.

Om en människas böneliv kulminerar i hennes överlåtelse till närheten i Guds omfamning, och orädd kan stå i sin egen sanning, är hon också slutligenn fri att i förening med Kristus frambära det fulla offret av sig själv till Guds större ära.  Och detta innsluter även gåvan av henne själv till allt som är Guds, vilket kommer till uttryck i hängiven förbön, i oförställd medkänsla och i villig tjänst.  i de sista kapitlen av DEN INRE BÖNEN, där Teresa för sina systrar beskriver vad det innebär att komma in i själens innersta boning där Konungen har sitt säte, är nyckelordet inte "sällhet" utan "tjänst".  Avkastningen från Karmels trädgård är mened för alla, och dess stigar leder rakt in i mänsklighetens hjärta.

Karmel har så länge varit hela mitt liv att det är svårt att att ta ett steg tillbaka för att kunna identifiera de viktigaste aspekterna av vad det betyder för mig. Jag kunde ha tagit en helt annan runda i trädgården. Jag har helt enkelt fölt en älsklingsrutt och delat med mig av de associationer som kom för mig.  Men på vilka andra platser jag än  kunde ha dröjt mig kvar, tror jag att samma nyckelbegrepp skulle ha dykt upp: liv, växande och sanning, vilka tillsammans bildar en oemotståndlig inbjudan att bära frukt genom kärlek.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards