Alla inlägg den 11 november 2012

Av Jan-Owe Ahlstrand - 11 november 2012 09:42


                     Vetlanda den

                  Tack, för detta brevet, som skickats ut till mig som Karmelitaspirant.

          En inre längtan och sökande efter stillheten ifrån, krav, stress och människor med fladdrande tungor.

          Förra semestern läste jag boken "själens dunkla natt ", det fanns andliga sanningar som talade till

          min längtan och inre behov på ett personligt sätt, som gjorde att jag senare sökte upp karmelitergruppen

          i Jönköping. Jag är nu inne på mitt andra karmeliteår som aspirant: genom den inre bönen, gemenskapen

          med karmelitergruppen i  Jönköping och läsningen av den karmelitiska litteraturen, har jag fått utvecklats

          och mogna till i min katolska tro. Jag har förstått allteftersom tiden går, att jag har levt ett eremitliv.  

          Jag skulle vilja delge olika tankar utifrån det skrivna Guds ordet och den karmelitiska litteraturen

          som har vilat på mitt hjärta och fortfarande gör . 

         ÖDMJUKHETEN.

         Jag skulle vilja citera ifrån Teresa av Akvilas bok den inre bönen, där hon talar om denna ödmjukhet.

         "Skulle Herren inte heller bevilja mig detta räknar jag det ändå som en vinning att jag för lydnadens skull

         har fått trötta ut mig och öka min huvudvärk, även om ingen skulle ha minsta nytta av vad jag säger".

         Inte visste hon att några människor i yttersta norden skulle läsa hennes bok, nedskrivna på enkelt skrivna

         224 papperark.

         Hon fortsätter: "Om jag säger något som inte är i enlighet med vad den heliga Romersk-katolska kyrkan

         lär så sker det av okunnighet och inte av ond vilja. Detta kan man hålla säkert för, likså att jag alltid

         har varit, är och skall vara henne underdånig, tack vare Guds godhet.

         Välsignad vare han och prisad i evighet, amen. 

         DE SVAGAS STYRKA  en bok om Teresa av Jesusbarnet:

         "Hennes skönhet var en lämplig jordmån där den lilla vägens dyrbara planta kunde växa och utvecklas".

         I Petrusbrevet talas det tydligt om Ödmjukheteten som en tjänaredräkt som vi kan ikläda oss varje dag när vi

         umgås våra med-människor och hans skrivna ord.

         1 PETRUSBREVET: 5:5-6.

         5. Och ni yngre, underordna er dem som är äldst. Men för er alla gäller: klä er i ödmjukhet mot varandra,

         ty GUD STÅR EMOT DE HÖGMODIGA, MEN DE ÖDMJUKA VISAR HAN NÅD.

          6. Böj er alltså ödmjukt under Guds starka hand, så att han upphöjer er när tiden är inne.

          BRODERSKÄRLEK.

          Andens ABC en bok skriven av Anders Arborelius:

          "Att låta sig älskas och botas är det största vi kan göra. Innan vi börjar älska Gud, måste vi låta oss

          älskas. Det lilla barnet lär sig att älska, eftersom det är älskat. Guds kärlek måste tas emot.

          Vi måste låta oss älskas. Då upptäcker vi att Guds kärlek är en helande och frälsande kärlek.

          Den botar oss. Den gör något med oss. Vi är inte riktigt desamma längre, när vi släpper in honom i

          vårt liv. Vi tinar upp. Vårt hjärta utvidgar sig. Vi botas steg för steg från vår inrotade själv-

          tillräcklighet. Gud blir viktigare och viktigare. Jesus fortsätter att se på oss.

          Vi ser honom inte med våra vanliga ögon, men med hjärtats ögon".

          ATT ÄLSKA GUD OCH BRÖDERNA:

          JOHANNES FÖRSTA BREV 4:7-12:

          7.  MINA KÄRA, LÅT OSS ÄLSKA VARANDRA, TY KÄRLEKEN KOMMER FRÅN GUD, OCH DEN SOM ÄLSKAR

          ÄR FÖDD AV GUD OCH KÄNNER GUD.

          8.  MEN DEN SOM INTE ÄLSKAR KÄNNER INTE GUD, EFTERSOM GUD ÄR KÄRLEKEN.

          9.  SÅ UPPENBARADES GUDS KÄRLEK HOS OSS; HAN SÄNDE SIN ENDE SON TILL VÄRLDEN FÖR ATT VI

          SKULLE FÅ LIV GENOM HONOM.

          10.  DETTA ÄR KÄRLEKEN: INTE ATT VI HAR ÄLSKAT GUD UTAN ATT HAN HAR ÄLSKAT OSS OCH SÄNT

          SIN SON SOM FÖRSONINGSOFFER FÖR VÅRA SYNDER.

          11.  MINA KÄRA, OM GUD HAR ÄLSKAT OSS SÅ, MÅSTE OCKSÅ VI ÄLSKA VARANDRA.

          12.  INGEN HAR NÅGONSIN SETT GUD. MEN OM VI ÄLSKAR VARANDRA ÄR GUD ALLTID I OSS, OCH HANS

          KÄRLEK HAR NÅTT SIN FULLHET I OSS.

           FRIGÖRELSE FRÅN DET SKAPADE:

          "HON ( TERESA AV AVILA ) SÅG PÅ JESUS, SOM AVSTOD FRÅN ALLT OCH BLEV ALLAS TJÄNARE".   

          MATTEUS EVANGELIUM. 16:24-26:

           24.  SEDAN SADE JESUS TILL SINA LÄRLJUNGAR: "OM NÅGON VILL GÅ I MINA SPÅR MÅSTE HAN

           FÖRNEKA SIG SJÄLV OCH TA SITT KORS OCH FÖLJA MIG.

           25.  TY DEN SOM VILL RÄDDA SITT LIV SKALL MISTA DET, MEN DEN MISTER SITT LIV FÖR MIN SKULL,

           HAN SKALL FINNA DET.

           26.  VAD HJÄLPER DET EN MÄNNISKA OM HON VINNER HELA VÄRLDEN MEN MÅSTE BETALA MED SITT

           LIV?  MED VAD SKALL  HON KÖPA TILLBAKA SITT LIV?

           JOHANNES EVANGELIUM. 12:24-26:

            24.  SANNERLIGEN, SÄGER JAG ER: "OM VETEKORNET INTE FALLER I JORDEN OCH DÖR FÖRBLIR DET

            ETT ENSAMT KORN. MEN OM DET DÖR GER DET RIKLIG SKÖRD.

            25.  DEN SOM ÄLSKAR SITT LIV FÖRLORAR DET, MEN DEN SOM HÄR I VÄRLDEN HATAR SITT, HAN

            SKALL RÄDDA DET TILL EVIGT LIV.

            26.  OM NÅGON VILLTJÄNA MIG SKALL HAN FÖLJA MIG, OCH DÄR JAG ÄR KOMMER OCKSÅ MIN TJÄNARE

            ATT VARA. OM NÅGON TJÄNAR MIG SKALL FADERN ÄRA HONOM.

                                                  


                        Med hälsningar, till dig                          


  

         

 

            


  


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards