Alla inlägg den 3 oktober 2012

Av Jan-Owe Ahlstrand - 3 oktober 2012 16:04


             GUDS SLUTER SITT HELIGA FÖRBUND MED SITT FOLK PÅ BERGET HOREB.

             5. Moseboken. 5:1-6:

             1.  Mose kallade samman hela Israel och sade: "Hör, Israel, de stadgar och föreskrifter som jag i dag

             kungör för er. Lär er dem och följ dem troget".

             2.  Herren, vår Gud, slöt ett förbund med oss vid Horeb.

             3.  Det var inte med våra fäder han slöt det förbundet utan med oss, vi som står här i dag, med alla oss

             som lever nu.

             4.  Ansikte mot ansikte talade Herren till er ur elden på berget.

             5.  Själv stod jag mellan honom och er för att förmedla Herrens ord, ty ni var rädda för elden och

             och  gick inte upp på berget. Han sade:

             6.   Jag är Herren, din Gud, som förde dig ut ur Egyptien, ut ur slavlägret.    

             DE TIO BUDORDEN:  Mose Herren Guds tjänare, tog emot dessa budord som var nedskrivna av Guds egna

             finger, på två stentavlor, när han befann sig på berget Sinai.

             Guds vilja var att han ville delge det som fanns djupt nedlagt i hans egna Faders hjärta, till oss, hans folk.  

             FÖRSTA BUDORDET:

             5. Moseboken. 5:7-10:

             7.   DU SKALL INTE HA ANDRA GUDAR VID SIDAN AV MIG.

             8.   Du skall inte göra dig någon bildstod, någon avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden

                   eller i vattnet under jorden.  

             9.   Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter

                   straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig.

             10.  Men visar godhet mot tusenden när man älskar mig och håller mina bud. 

                   Hans gudomliga godhet är barmhärtig och tålmodig, mot alla dem älskar honom med uppriktigt och ärligt

                   hjärta och håller hans budord, alltså gör hans vilja.  

             Jesaja: Profetboken säger oss att vår Herre Gud har en överlägsenhet över alla avgudarna. 

             Jesaja Bok. 41:21-29:

              21.  Lägg fram er sak, säger Herren, anför era bevis, säger Jakobs konung.

              22.  Må de stiga fram och förklara för oss allt som sker. Förklara för oss allt som sker. Förklara det

                     förflutna, så att vi kan begrunda det och förstå det som har skett. Eller tala om för oss

                     vad som skall hända.

              23.   Berätta vad som skall ske härnast, så att vi förstår att ni är gudar. Gör något, gott eller ont, så

                     att vi alla kan se och skåda.

              24.   Nej, ni är ingenting, det ni gör är mindre än intet. Avskyvärd är den som väljer er.

              25.   Jag manade fram en man från norr, från öster kallade jag honom. Han trampar på furstar som

                      på jord, som en krukmakare trampar sin lera.

              26.   Vem berättade det i förväg, så att vi visste, förutsade det, så att vi såg att det slog in?

                      Ingen förutsade det, ingen förkunnade, inte ett ord hördes från er.

              27.   Jag är den förste som säger det till Sion, jag sänder en glädjebudbärare till Jerusalem.

              28.   Jag ser mig omkring, men ingen är här, jag talar, men ingen vet råd, ingen kan svara på mina frågor.

              29.   Nej, de är ingenting, de uträttar intet. Dessa beläten är luft och tomhet.  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards