Alla inlägg den 12 juli 2012

Av Jan-Owe Ahlstrand - 12 juli 2012 08:42

                                              SALOMO BER TILL HERREN OM VISHET.


            Första Konungaboken. 3:5-14.

            5.  I Givon visade sig Herren för Salomo i en dröm om natten.

            Gud sade: "Be om vad du vill. Jag skall ge dig det."

             6.  Salomo svarade: "Du visades stor godhet mot din tjänare David, min far, eftersom han levde troget,

            rättfärdigt och redligt inför dig.  Och du har hållit fast vid denna stora godhet och gett honom en son

            som nu sitter på hans tron.

             7.  Det är du, Herre, min Gud, som har gjort mig till kung efter min far David, och här står jag nu ung

             och oerfaren.

             8.  Mitt i det folk som du har utvalt, ett folk så stort, talrikt att det inte kan räknas.

             9.  Ge din tjänare ett lyhört sinne, så at jag kan skiparätt åt ditt folk och skilja mellan gott och ont.

             Vem skulle annars kunna döma över ditt väldiga folk?"

             10.  Denna bön behagade Herren, de gladde honom att Salomo bad om detta.

             11.  Gud sade: "Eftersom du bad om detta och inte om ett långt liv eller om rikedom och inte heller

             om dina fienders död utan bad om gåvan att utskilja vad som är rätt.

             12.  Så uppfyller jag nu din bön och och gör dig VISARE och mer INSIKTSFULL ÄN NÅGON HAR VARIT FÖRE 

             DIG ELLER KOMMER ATT BLI EFTER DIG.

             13.  Också det som du inte har bett om ger jag dig, rikedomoch ärai alla dina dagar, mer än vad

             någon annan kung har haft.

             14.  Och om du vandrar mina vägar och rättar dig efter mina bud och stadgar, så som din far David gjorde,

             skall jag ge dig ett långt liv.   

             Här nedan talas det om den visdom som Gud skänkte honom, för att dela med till sitt utvalda folk, Israel.

             I Ordspråksboken: Salomos ordspråk, talas om den vises personlighet och karaktär, om hur han

             lever ut sitt jordnära liv ibland sina medmänniskor under sitt jordeliv, som människa.

             Ordspråksboken. 10:14A:  Den Vise sparar sin kunskap.

             Ordspråksboken. 12:18B:  Den Vises tal ger läkedom.

             Ordspråksboken. 13:14A:  Vad den Vise lär ut är en källa till liv.

             Ordspråksboken. 14:16A:  Den Vise fruktar och skyr det onda.

             Ordspråksboken. 15:2A:    Den Vises tal flödar över av kunskap.

             Ordspråksboken. 15:7A:    Den Vises ord sprider kunskap.

             Ordspråksboken. 16:23:    De Vises tankar gör hans tal klokt och hans ord övertygande.

                  

               

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards