Direktlänk till inlägg 9 juli 2012

VISHETEN TALAR TILL OSS IDAG.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 juli 2012 18:32

                                                  

      VISHETEN TALAR TILL OSS IDAG, SITT SPRÅK.

         

               Visheten talar i dag till oss med sitt egna klara budskap.

               Visheten ger också uttryck för sin vilja och personlighet.


                                                  

     VISHETEN TALAR.

               Ordspråksboken. 1:20-33:

               20. Visheten ropar högt på gatan, på torget ljuder hennes röst.

               21.  Mitt i larmet ropar hon, i stadens portar tar hon till orda:

               22.  Hur länge, ni okunniga, skall ni älska okunnigheten, hur länge skall smädarna njuta av att smäda

                      och dårarna hata kunskap?

                    Ni okunniga som umgås med okunnigheten, Ni lyssnar på den och gör dens vilja.

                    Ni smädare, ni fortsätter att smäda andra människor, som inte behagar, mig.

                    Ni dårar, ni vill inte ta emot min kunskap, frukten av detta är att ni blir dårar. 

                 23. Vänd om och lyd mina tillrättavisningar! Jag skall visa er min vilja och låta er höra mina ord.

                    Ni okunniga, smädare och dårar; Gör bot och bättring från era synder, mot mig.

                    Min fullkomliga vilja mot er, är att vilja visa er min vilja och att ha ett lyssnande öra, mot mitt ord.

                 24-25.  Jag ropade och ni vägrade lyssna, jag varnade och ni brydde er inte om det,

                     ni trotsade alla mina råd och ville inte veta av mina tillrättavisning.

                     Ni, okunniga, smädare och dårar, ni har ingen vilja till att lyssna, på mitt tilltal; eftersom ni

                     lever i olydnad mot mig och mitt ord.  

                  26-27.  Därför skall jag skratta när olyckan drabbar er, jag skall hånle när det fasansfulla kommer,

                      när det fasansfulla kommer över er som ett oväder och olyckan som en storm, när nöd och

                      ångest drabbar er.

                      I dessa versar kan man tala om en sådd och skörd av sitt eget handlande i olydnad.

                   28-30.  Då skall de ropa till mig utan att få svar, de skall söka mig utan att finna mig.   

                      De försmådde kunskap och avvisade gudsfruktan, de ville inte veta av mina råd utan föraktade

                      mina tillrättavisningar.

                      I dessa versar ger det oss en ytterligare förklaring på hur allvarligt det är att handla i olydnad

                      mot vishetens tilltal, att helt avvisa dess kunskap, gudsfruktan, råd och tillrättavisningar.

                     31-32.  Därför får de äta sina gärningars frukt, de skall mättas av sina onda planer.

                       Ty avfallet kostar de okunniga livet och dårens sorglöshet blir hans död.

                      I dessa versar ser man tydligt att dessa individer saknar en framtid, för sina liv.

                      33. Men den som lyssnar till mig bor trygg och behöver inte frukta något ont.

                      De som lever i lydnad och överlåtelse till visheten, de har en framtid.  




      

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards