Alla inlägg den 26 april 2012

Av Jan-Owe Ahlstrand - 26 april 2012 20:11

                                                         HELIGE ALOISIUS AV GONZAGA.


                       BÖN TILL DEN HELIGE ALOISIUS FÖR VARJE VECKODAG OM HJÄRTATS RENHET.

                                                  

                                                        Söndag och Onsdag.

                                                  

                                                         Ur Oremus  1909.

                      Helige Aloisius, du som utmärkte dig genom änglalik renhet, trots att jag är ovärdig kommer

                      jag till dig och ber med förtroende om din mäktiga förbön.

                      I synnerhet anbefaller jag dig mitt hjärtas och min själs renhet.  På dig har uppfyllts

                      Herrens ord: "Saliga är de renhjärtade, för de ska se Gud".

                      För din änglalika renhets skull ber jag dig, hjälp mig att bevara mitt hjärta rent från all synd.

                      När du ser mig i fara att falla, avlägsna ur min själ alla orena tankar och begär; väck i mitt

                      hjärta känslan av helig fruktan för Gud, medvetenhet om döden, Domen och evigheten,

                      men framför allt tanken på Jesus Kristus, den Korsfäste, vars Heliga Kropp måste lida

                      de grymmaste kval för att försona orenhetens synder.

                      Anbefall mig åt Honom och åt Hans jungfruliga Moder i frestelsens stund, så att jag kämpar

                      den goda kampen och vinner livets krona. Amen.

                                               
                                                  Måndag och Torsdag.                                                       
                                                   Ur Oremus, 1909. 

                       Helige Aloisius, du blev tidigt fullkomlig och du har på kort tid fullgjort det som många

                       behöver många år för att fullborda.

                       Det var din själs renhet, det var din brinnande kärlek till Gud, det var din aldrig tröttnande

                       iver i Herrens tjänst, som i unga år kom dig att uppnå en så hög grad av helighet.

                       I sin försyn har Gud genom sin Ställföreträdare på jorden framställt dg såsom ungdomens 

                       förebild och Skyddshelgon.

                       Jag utser dig idag till mitt Skyddshelgon. Jag vill efterfölja dig och jag föresätter mig att

                       aldrig i tankar, ord eller gärningar göra något, som kan såra hjärtats renhet.

                       Bed för mig om nåd, att jag kämpar den goda kampen och troget håller min föresats.

                       Lär mig att så göra framsteg i yttre färdigheter och världsliga kunskaper, så att jag för den

                       skull inte glömmer de h eligas kunskap och min odödliga själs frälsning.

                       I synnerhet bistå mig, när jag ska välja mitt levnadskall.  Jag vet, att Gud i sin världsplan

                       bestämt en plats för varje människa. Lär mig därför framför allt att be till Ljusets Fader, så 

                       att jag fär lära känna Hans vilja; lär mig att med Aposteln fråga; "Herre, vad vill Du, att jag

                       ska göra?" Bed för mig, att jag väljer så, som  jag skulle ha valt på min dödsbädd. Amen. 

                             

                                                  
                  Tisdag och Fredag    

                                                 Gammal avlatsbön, Pius VII, 6 mars 1802.

                        Helige Aloisius, smyckad med änglalik renhet, åt dig anförtror jag skärskilt min kropps och

                        min själs renhet. Jag behöver din hjälp och ber dig: anbefall mig åt Jesus, det rena Lammet,

                        och åt Hans Moder, Jungfrun över alla jungfrur. När frestelsen kommer över mig, uppväck då

                        i mig tanken på evigheten och på Jesus Kristus, den Korsfäste Frälsaren.

                        Uppväck i mig sann gudsfruktan , upptänd i mig den gudomliga kärlekens eld, så att jag

                        följer ditt kyska levnadssätt och en gång i himmelen med dig får se Gud. Amen.


                                                  
                         Lördag

                                                  
               Ur Skyddsängeln 1953  

                       

            

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards