Alla inlägg den 2 april 2012

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 april 2012 20:31


                                             GUDS ORDETS SANNA BETYDELSE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 april 2012 19:40

                                        ATT LEVA I EN BRISTFÄLLIG KUNSKAP.


                                                  
    HOSEA BOK.


      Hosea: 1:1: Detta är Herrens ord som kom till Hosea, Beeris son, när Ussia, Jotam, Achas och Hiskia

      reagerade i Juda och Jerobeam, Joashs son, regerade i Israel.


                                 ANKLAGELSER MOT FOLKET OCH PRÄSTERNA.

    

      Hosea. 4:6:  Mitt folk skall förgöras för att det saknar kunskap.

                         Du har förkastat kunskapen, därför skall jag förkasta dig som min Präst.

                         Du har glömt din Guds Lag , därför skall jag glömma dina barn.

      I den här texten talas det om sådd och skörd av människors aktiva gärningar, som i själva verket beror

      på hennes egna val, hur hon vill leva som människa.      

      Det jag idag sår, får jag under morgondagen skörda.


                                                  
  VISHETEN TALAR TILL OSS.


                                                  
  Ordspråksboken: 1:28-33.   

          

       Ordspråksboken: 1:28:  Då skall de ropa till mig utan att få svar, de skall söka mig utan att finna mig.

       Ordspråksboken: 1:29:  De försmådde kunskap och avvisade gudsfruktan.

       Ordspråksboken: 1:30:  De ville inte veta av mina råd utan föraktade mina tillrättavisningar.

       Ordspråksboken: 1:31:  DÄRFÖR FÅR DE ÄTA SINA GÄRNINGARS FRUKT, DE SKALL MÄTTAS

                                          AV SINA ONDA PLANER.

       Ordspråksboken: 1:32:  TY AVFALLET KOSTAR DE OKUNNIGA LIVET, OCH DÅRENS

                                           SORGLÖSHET BLIR HANS DÖD.

        Ordspråksboken: 1:33:  Men den som lyssnar till mig bor trygg och behöver inte frukta något ont.

        Enligt dessa bibeltexter kan vi se betydelsen och det sanna värdet  av att inte söka eller längtar efter

        Hans kunskap, råd  och tillrättavisningar.

        Det finns också en möjlighet med att söka och längta efter Hans Kunskap, Råd och Tillrättavisning.  

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards